Co jest niezbędne do opracowania świadectwa charakterystyki energetycznej ?

03-07-2023

Niezbędne do opracowania świadectwa charakterystyki energetycznej...

Zanim przystąpimy do opracowania dowolnego świadectwa charakterystyki energetycznej, będziemy potrzebować kilku informacji. Nie jest to naszym wymysłem, a elementem niezbędnym wykorzystywanym w metodologii obliczeń. Bez tego - nikt nie jest w stanie RZETELNIE sporządzić certyfikatu energetycznego.

  1. Jeżeli mieszkanie znajduje w bloku wielorodzinnym - administrowanym przez spółdzielnię/zarządcę, to pierwszej kolejności przy przygotowaniu certyfikatu zapytamy o:
  • powierzchnię użytkową nieruchomości,
  • rok budowy/oddania do eksploatacji budynku,
  • technologię wznoszenia w jakiej wykonana została nieruchomość,
  1. Jeżeli będzie to lokal użytkowy to przy opracowaniu certyfikatu będziemy potrzebować informacji o:
  • powierzchni użytkowej nieruchomości z podziałem na powierzchnię: usługową i inną,
  • roku budowy/oddania do eksploatacji budynku w którym znajduje się lokal,
  • technologię wznoszenia w jakiej wykonana została nieruchomość,
  • rodzaju i ilość zainstalowanego oświetlenia w tym moc i rozmieszczenie wszystkich opraw oświetleniowych zainstalowanych w lokalu,
  • występowaniu stref chłodzonych w tym ich powierzchni i kubatury oraz ich rozmieszczenie,
  • rodzaju i typie zastosowanej wentylacji oraz czas jej działania.

Powinieneś również wiedzieć, że do najważniejszych dokumentów NIEZBĘDNYCH do sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej  zaliczyć należy:

  • plan nieruchomości wraz z wymiarami poszczególnych pomieszczeń, naniesioną długością i grubością ścian,
  • zwymiarowane rzuty mieszkania/lokalu (z naniesieniem otworów okiennych i drzwiowych z wymiarami),
  • liczbę wszystkich kondygnacji bloku i kondygnacji mieszkania, dla którego będzie przygotowywany certyfikat,
  • aktualną wysokość pomieszczeń lub przekroje z projektu budowlanego,
  • wskazanie co znajduje się za ścianami mieszkania/lokalu (czy za ścianami są kolejne mieszkania, klatka schodowa czy np. nieogrzewany garaż, bądź mieszkanie jest skrajne),
  • określenie czy mieszkanie jest na parterze, czy na ostatniej kondygnacji. W związku z tym: czy mieszkanie jest położone bezpośrednio na gruncie, czy jest piwnica, a może przejazd. W przypadku ostatniej kondygnacji czy nad mieszkaniem jest suszarnia, strych, nieogrzewane poddasze, lub znajduje się bezpośrednio dach. Jeśli będzie to dach to powinniśmy otrzymać informację z jakich warstw jest zbudowany, jakiej jest konstrukcji będziemy potrzebować też jego całkowitą grubość, oraz informację o rozmieszczeniu przewodów kominowych oraz okien dachowych jeśli występują.
  • określenie typu osłonięcia budynku przez drzewa i sąsiadujące nieruchomości
  • informację o sposobie i  rodzaju paliwa wykorzystywanego do ogrzewania budynku (np. ciepło miejskie lub typ kotła grzewczego)
  • rodzaj instalacji grzewczej zastosowanej w mieszkaniu i rodzaju jej regulacji.
  • informację o sposobie i  rodzaju paliwa wykorzystywanego do przygotowania ciepłej wody użytkowej (np. ciepło miejskie, piec dwufunkcyjny, junkers),
  • rodzaj stolarki okiennej i ocenę jakości uszczelek
  • informację techniczną o budowie stropów i ścian zewnętrznych (wraz z przekazaniem informacji o grubości ocieplenia),
  • czy była przeprowadzana termomodernizacja w budynku, czego dotyczyła i w jakim zakresie (przy ociepleniu –  jaką grubość styropianu zastosowano),
  • potrzebujemy również wiedzieć jak usytuowane jest mieszkanie względem stron świata,
  • zdjęcie frontowe budynku (zdjęcie powinno być aktualne).

 

W celu ułatwienia i przyspieszenia procesu zbierania informacji dysponujemy również gotowym formularzem, który należy skierować do zarządcy/administracji budynku.

Pamiętać należy, że administrator ustawowo ma 14 dni, od dostarczenia wniosku na udzielenie odpowiedzi!

Warto zatem wcześniej skontaktować się ze spółdzielnią lub zarządcą i poprosić o udostępnienie dokumentacji architektonicznej.

 

Dlatego, aby usprawnić czas realizacji  usługi, udamy się w wyznaczone miejsce i dokonamy oględzin oraz inwentaryzacji nieruchomości, po to, aby jak NAJSZYBCIEJ i bez nadmiernego angażowania Twojego czasu móc dostarczyć pod wskazany adres, osobiście, kurierem bądź do paczkomatu zatwierdzone, wydrukowane, oprawione i podpisane świadectwo charakterystyki energetycznej dla Twojej nieruchomości.

 

Co jest potrzebne do sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej? 

Lista elementów, bez których nie da się przygotować świadectwa energetycznego dla mieszkania, lokalu .

Samodzielnie wykonaj rzut nieruchomości